Tuesday, July 04, 2006

Abt podcasting


چند روزيه سرم حسابي شلوغ بود نتونستم خوب به سرووضع اينجا برسم. از همتون ممنونم كه به اين بلاگ سر مي زنيد و به من لطف دارين. چند نفر پرسيدن كه مي تونيم از عكس هاي اينجا استفاده كنيم. بايد بگم اين عكسارو من نگرفتم. مال من هم نيست. من هم از سايت هاي ديگه بر ميدارم. هر كاري عشقتونه انجام بدين.
دو هفته از Sitemeter براي آمار بلاگ استفاده كردم و حواسم نبود فقط دو هفته مجانيه. يه بار ديگه بهم ثابت شد همه چيرو قبلش بخونم. بريم سراغ همون Webgozar خودمون بهتره.
امروز مي خوام راجع به podcast يكم بنويسم. مي دونيد كه podcast همراه با mp3 player هاي شركت Apple يعني iPod بوجود اومد. iPod ها حافظه بزرگي دارن وبعضا توانايي اتصال به اينترنت رو هم دارن. هدف از ايجاد podcast اين بود كه ملت بتونن فايل هاي صدا و يا تصوير رو رو iPod بگيرن و گوش كنن.
الان ديگه اكثر شركت هاي Media و Broadcasting سرويس podcast دارن. همونطوري كه وبلاگ يه چيز جديد بود و به كاربرها اجازه داد تا هر چي مي خوان بنويسن و نشون بدن podcast هم امكانات لازم رو به ما ميده تا صدا يا تصوير خودمون را روي شبكه بذاريم. تصور كنيد بجاي اينكه بريم تو وبلاگمون بنويسيم، بريم تو پادكستمون حرف بزنيم.
مزيت پادكست بعنوان مثال تو BBCPersian اينه كه شما اگه بخواين يه برنامه روآنلاين گوش كنين ممكنه اينترنت سرعت پايين داشته باشين، نتونين بصورت آنلاين stream كنين اما با داونلود كردن فايل پادكست مي تونين برنامه هارو گوش كنين. از طرفي ممكنه بخواين برنامه رو يه وقت ديگه گوش كنين.
تنها پادكست فارسي كه من مي شناسم مال قسمت فارسي بي بي سي هستش كه توسط اكثر ISP هاي ايراني فيلتر شده. اگه كسي هست كه خودش پادكست داره و آپديت هم مي كنه حتما خبر بده. يكي از علت هاي عدم محبوبيت پادكست بين ايروني ها به نظر من نداشتن اينترنت سريعه. به هرحال يه فايل پادكست بطور معمول بيشتر از 4 مگابايته. من پيشنهاد مي كنم نه بخاطر پادكست بلكه برا راحتي خودتون به طرف ADSL يا ديش ماهواره برين. يه سرويس ADSL يك ماهه در ايران حدود 30 الي 40 هزار تومنه كه اگه با همسايتون اشتراكي استفاده كنين ارزونتر در مياد مضاف بر اينكه پول تلفن هم نخواهيد داد.
بگذريم! پادكست برا من خيلي جذابه. سايت هايي مثل BBC,NBC,CBS,G4TV,NASA,… همه پادكست دارن و شما مي تونيد برنامه هاشون رو داونلود كنيد. من خودم معمولا اخبار روز بي بي سي رو مي گيرم و رو mp3 player گوش مي كنم و چون mp3 player ام FF,RWD نداره مجبورم از اول تا آخرشو گوش كنم.
برنامه هايي هم برا داونلود پادكست ها وجود دارن. تو اين برنامه ها شما كانال هلي دلخواهتون رو انتخاب مي كنيد و برنامه مثلاهر روز اون كانال هارو چك مي كنه و اگه اپيزود جديدي اضافه شده باشه اونو داونلود مي كنه. من برنامه هاي Juice, FireAnt, iTunes رو امتحان كردم كه انصافا iTunes از همشون سرتره.
يه تعداد آدرس سايت و برنامه هم اينجا مي ذارم. اگه پادكستي هستين، داونلود مي كنين يا آپلود خبر بدين تا يه آماري داشته باشيم. ممنون


BBC Radio Podcast
MTV Podcasts
NBC Podcast
Links to many Podcasts
G4TV
MusicPodVision
ProfessionalRockstars
Travel Podcast
Playboy Podcast

I do not guarantee the contents of these sites.

No comments: